Mitä paljasjalkakengät ovat?

Paljasjalkakengät ovat kengät, joissa alaraaja pääsee toimimaan luonnollisella tavalla. Paljasjalkakenkä aktivoi nilkan ja jalkapohjan asento- ja liiketuntoa ja edistää varpaiden sekä jalkaterän normaalia toimintaa.

Pohja on ohut, täysin tasainen ja taipuisa sekä kiertolöysä. Kengässä ei ole kantakorkoa tai kärkinousua. Ohut pohja mahdollistaa hyvän maatuntuman. Tällöin keho pysyy luonnollisessa asennossaan ja ryhti hyvänä.

Kengissä on leveä jalkaterän muotoinen lesti, jossa varpaat saavat levitä vapaasti ja toimia luonnollisesti. Isovarpaalla on tilaa toimia eteenpäin työntävänä voimana.


Mitä hyötyä paljasjalkakengistä on?

Paljasjalkakengät auttavat kehoa toimimaan luonnollisella tavallaan. Tasapaino ja kehonhallinta paranevat, kun jalkaterä saa toimia optimaalisesti. Jalkaterän ja varpaiden linjaukset muuttuvat usein paremmiksi, mikä vähentää huomattavasti jalkojen, lantion, selän ja niskan jäykkyyksiä ja kiputiloja.


Miten valitsen oikean koon?

Kengissä tulee olla aina käyntivaraa. Lapsilla se on 1,2 cm ja uusissa kengissä sen lisäksi ainakin 0,5 cm kasvunvaraa eli yhteensä vähintään 1,7 cm. Talvikengissä vara voi olla vielä suurempi. Aikuisilla käyntivaran suuruus on yksilöllinen ja riippuu myös kengän mallista ja käyttötarkoituksesta. Yleensä hyvä käyntivara on noin 1-1,5 cm.


Onko tieteellistä näyttöä paljasjalkailun hyödyistä?

Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikkuminen paljain jaloin on ihmisille luonnollisin tapa. Vain harvoissa tapauksissa tarvitaan erityisiä ortopedisiä korjaavia kenkiä.

Lisätietoja löydät Duodecim sivulta täältä .


Kenelle paljasjalkakengät sopivat?

Paljasjalkakengät sopivat lähes kaikille, vauvasta vaariin. Erityisesti kasvavan lapsen kannattaa käyttää paljasjalkakenkiä, jotta tuki- ja liikuntaelimistö kehittyy alusta alkaen oikein. Myös aikuisten kannattaa siirtyä paljasjalkakenkien käyttöön, koska koskaan ei ole myöhäistä parantaa jalkaterveyttä. Merkittävät jalkaterän rakennepoikkeavuudet, toimintahäiriöt ja tuntopuutokset voivat olla este paljasjalkakenkien käytölle. Jos et ole varma sopivuudesta, kysythän asiaa alaraajoihin perehtyneeltä terveydenhuollon ammattilaiselta.


Miten paljasjalkakenkien käyttö kannattaa aloittaa?

Paljasjalkakenkien käyttö kannattaa aloittaa maltillisesti, jotta keholla on aikaa sopeutua työskentelemään uudella tavalla. Jalat voivat kipeytyä alkuun, mutta se on täysin normaalia kun jalan pienet lihakset pääsevät töihin. Kannattaa huomioida myös alustan kovuus, eli aloittaa ensin kävely pehmeällä alustalla asfaltin sijaan. Kuuntele kehon viestejä ja lyhennä kenkien yhtäjaksoista käyttöaikaa, mikäli tunnet kipua. Lisää käyttöä hiljalleen, kun jalat tottuvat kenkiin.


Voiko paljasjalkakenkiä käyttää talvella?

Kyllä voi. Tarjolla on myös talvimalleja ja lisäksi kenkiin voi lisätä huopapohjallisen ja pitää villasukkaa. Liikkuessa jalat pysyvät lämpimänä, vaikka pohjat ovatkin ohuet.

Ohut ja taipuisa pohja